Molavi B, Yaghoobi Notash A, Elyasi nia F, Amirsoleimany L. THE ROLE OF BEST POSSIBLE SELF (BPS) INTERVENTION ON INCREASING OF OPTIMISM IN PATIENTS WITH TYPE 2 DIABETES. ijdld 2019; 18 (6) :311-321
URL:
http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5877-fa.html
مولوی بهنام، یعقوبی نوتاش ایدین، الیاسی نیا فضه، امیرسلیمانی لاله. نقش مداخله بهترین خود ممکن (BPS) در افزایش میزان خوش بینی افراد مبتلا به دیابت ملیتوس نوع دو. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 1398; 18 (6) :311-321
URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5877-fa.html
1- گروه جراحی، دانشکده پزشکی
2- گروه روانشناسی سلامت، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ، amirsoleimanylaleh@gmail.com
چکیده: (2576 مشاهده)
مقدمه: خوشبینی سرشتی، بهعنوان انتظار پیامدهای خوب در آینده است و میتواند نقش محافظتی در تعدیل تغییرات نورواندوکرینی ناشی از استرس در افراد مبتلا به دیابت نوع دو داشته باشد. BPSنمونهای از مداخلات روانشناسی مثبتنگر است که از طریق نوشتن و تصور کردن به روش بهترین خود ممکن، موجب افزایش خوشبینی بهصورت انتظار پیامدهای مطلوب میگردد. هدف از این مطالعه بررسی اثر خوشبینی بر روی کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو است.
روشها: نمونهی مورد پژوهش شامل ۶۰ نفر از مبتلایان به دیابت (۳۰ نفرگروه آزمایش و ۳۰ نفر گروه کنترل) مراجعه کننده به کلینیک دیابت پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. ابزارهای پژوهش شامل: مقیــاس جهتگیری زندگی (R-LOT) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANS)، که قبل از آموزش BPS و دو هفته بعد از آموزش BPS توسط آزمودنیها پر گردیده است.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل کواریانس نشان داد، آموزش BPS (بهترین خود ممکن) منجر افزایش خوشبینی بیماران دیابت نوع دو در گروه آزمایش شده است. آموزش یا مداخله BPS در این تحقیق، میانگین نمرات پس آزمون را بهطور معناداری نسبت به میانگین نمرات پیش آزمون گروه آزمایش و نسبت به میانگین پس آزمون گروه کنترل افزایش داده است
نتیجهگیری: یافتهها نشانگر تأثیر آموزش روش BPS در افزایش خوشبینی آزمودنیها است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/30 | پذیرش: 1398/11/2 | انتشار: 1398/6/10