دوره 16، شماره 4 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 208-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qorbani M, Parvaresh Masoud M, Soleimani A, Rahmani Anarki H, Ghanbari afra L, Asayesh H. THE SURVEY OF HEALTH ATTITUDE TOWARD ELDERS AMONG CARE PROVIDER'S . ijdld 2017; 16 (4) :201-208
URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5426-fa.html
قربانی مصطفی، پرورش مسعود محمد، سلیمانی علی، رحمانی انارکی حسین، قنبری افرا لیلا، آسایش حمید. بررسی نگرش نسبت به سالمندان در بین کارشناسان مراکز بهداشتی. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 1396; 16 (4) :201-208

URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5426-fa.html


1- گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی البرز
2- گروه فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
3- 3- گروه سلامت عمومی دانشگاه علوم پزشکی مراغه
4- گروه داخلی-جراحی دانشگاه علوم پزشگی گلستان
5- مرکز آموزشی درمانی کامکار-عرب‌نیا دانشگاه علوم پزشکی قم
6- گروه فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم ، hasayesh@gmail.com
چکیده:   (4656 مشاهده)

مقدمه: کارکنان بهداشتی نگرشها و باورهای متفاوتی نسبت به سالمندان دارند که بر رفتار آن‌ها در ارائه خدمات سلامت به این افراد مؤثر است. این مطالعه با هدف تعیین نگرش کارشناسان شاغل در مرکز بهداشتی درمانی استان گلستان نسبت به سالمندان انجام شده است.
روش‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی، 136 نفر از کارشناسان شاغل در مراکز بهداشتی استان گلستان به‌طور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه‌ی اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس نگرش نسبت به سالمندان کوگان برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. آنالیز داده‌ها در محیط نرم‌افزار آماری SPSS 16 با آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه انجام شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان در این مطالعه 31/4± 48/34 بود. میانگین نمره‌ی کل نگرش نسبت به سالمندان 58/9 ± 42/116 بود (دامنه‌ی نمرات در مقیاس 204-34). 3/49 درصد از کارکنان نمره‌ی کمتر از میانگین را در مقیاس نگرش به سالمندان کسب کرده بودند. میانگین نمرات نگرش منفی نسبت به سالمندان بالاتر از میانگین نمرات نگرش مثبت بود و آزمون تی زوجی این اختلاف را معنادار نشان داد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، فقط نیمی از کارشناسان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی، نگرش نسبتاً مطلوبی نسبت به سالمندان داشتند. ازآنجا که نگرش‌های منفی با تأثیر بر رفتارهای افراد می‌توانند سبب اختلال در ارائه‌ی خدمات سلامت گردد، بنابراین طراحی برنامه‌هایی برای بهبود نگرش کارکنان ارائه دهنده خدمات بهداشتی نسبت به سالمندان ضروری به‌نظر می‌رسد.
 

واژه‌های کلیدی: سالمند، نگرش، کارکنان بهداشتی، گلستان
متن کامل [PDF 935 kb]   (2201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/7/20 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دیابت و متابولیسم ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by: Yektaweb