عاقل کلسرکی نرجس، طل آذر، حشمت رامین، لاریجانی باقر، قربانی مصطفی، مهاجری تهرانی محمدرضا. بررسی میزان رضایتمندی بیماران و پرسنل شاغل در بخش غدد و متابولیسم مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی در سال 1389. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 1390; 11 (2) :154-161
URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-60-fa.html
1- مرکز تحقیقات غدد/ پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- مرکز تحقیقات غدد/ پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mrmohajeri@tums.ac.ir
چکیده: (7233 مشاهده)
مقدمه: با عنایت به اهمیت رضایتمندی بیماران و پرسنل و تأثیر قابل ملاحظه آن بر کیفیت خدمات ارائه
شده به بیماران، مطالعهای با هدف بررسی میزان رضایتمندی بیماران و پرسنل شاغل در
بخش غدد مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی در سال 1389 طراحی و انجام شد.
روشها: این بررسی، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که روی 160 بیمار
بستری در بخش غدد بیمارستان دکتر شریعتی تهران و 26 نفر از شاغلین آن بخش در نیمه
دوم سال 1389 انجام شد. ابزار
جمعآوری اطلاعات در مورد رضایتمندی بیماران، پرسشنامه خودساختهای شامل اطلاعات
دموگرافیک و مرتبط با بیماری، فضای عمومی بیمارستان، پرسنل پذیرش، امکانات موجود
در بخش، تغذیه، پرسنل کادر پزشکی و پاراکلینیکی، پرسنل واحد ترخیص و رضایت عمومی بود.
ابزار جمعآوری اطلاعات در مورد رضایتمندی پرسنل شاغل در بخش غدد، پرسشنامه
خودساختهای شامل اطلاعات دموگرافیک، امنیت شغلی، جبران خدمت، ویژگی شغلی، ویژگی
نقش، ارتقای شغلی، فرهنگ، محیط کار و تعامل اجتماعی بود. اطلاعات پس از جمعآوری،
توسط نرمافزار SPSS ویرایش 5/11 با
استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی T-test
و One- way ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مجموع بیشترین درصد رضایتمندی کامل بیماران بستری مربوط به
بعد کادر پزشکی و پاراکلینیکی (2/76%) و کمترین میزان رضایتمندی کامل را
نسبت به پرسنل پذیرش (8/48%) ابراز گردید. در خصوص میزان رضایتمندی کادر درمانی
بیشترین درصد رضایتمندی کامل متعلق به حیطه جبران خدمت (8/80%)، و کمترین متعلق به حیطههای ارتقای
شغلی (50%) و ایفای نقش (50%) بود. نتایج
بررسی ارتباط ابعاد رضایتمندی پرسنل شاغل ومتغیرهای فردی نشان داد که ارتباط معنیدار آماری بین بعد تعامل
اجتماعی با وضعیت تاهل ( 05/0P=)، بعد فرهنگ با
وضعیت تاهل ( 01/0P=)، بعد جبران خدمت با جنسیت ( 009/0P=) و بعد ویژگی نقش با جنسیت ( 03/0P=)
وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده از میزان
رضایتمندی بیماران از پرسنل واحدهای مختلف درمانی، لزوم اجرای برنامههای منظم
آموزشی به پرسنل شاغل در جهت به روز نمودن مهارتها و ارتقای سطح آگاهی و دانش
آنان نسبت به کیفیّت مراقبت و ارائه خدمات به بیماران پیشنهاد میگردد، ازسوی دیگر
ارزیابی فعالیتهای پرسنل درمانی، شناسائی مشکلات و موانع به منظور ارائه راهکارهای مناسب در جهت بهبود
عملکرد و فراهم نمودن تسهیلات رفاهی برای پرسنل، ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1390/7/14 | پذیرش: 1390/7/29 | انتشار: 1392/8/4